Av Grace Robinson Article från Christian Media Magazine
Poängen med att använda ett socialt nätverk som Facebook är att vara social, eller hur? 7 av 10 svenskar har använt Facebook år 2023, 6 av 10 har använt tjänsten varje vecka och varannan svensk använder Facebook varje dag. Visst finns det skäl att titta på hur kyrkan kan agera för att synas på Facebook? För dig som funderar på hur du ska öka interaktionen på kyrkans Facebooksida kommer här 10 tips.
10. Betald reklam
Vissa människor kan känna sig lite som spammare genom att köpa reklamplats på Facebook och andra kanske bara inte har budgeten. Men en betald annons för din sida, eller att betala för att öka och främja enskilda inlägg på din sida, är ett av de mest effektiva sätten att nå många nya människor. Bland sociala entreprenörer i branschen säger man också att ett måste för att hålla ställningarna på Facebook är att betala för att kontinuerligt få nya gillare till sin sida.
9. Bjud in vänner att gilla sidan
Oavsett om du är en administrator för din kyrkas sida eller om du bara är en medlem – så länge du har ”gillat” sidan på Facebook kan du nu bjuda in alla på din vänlista att gilla sidan. Återigen kan detta möjligen tolkas som skräppost, så var bara uppmärksam på vem du bjuder in och hur ofta du skickar inbjudningar. Nära vänner och folk som känner dig i verkliga livet kommer sannolikt att vara villig att åtminstone klicka ”gilla” på kyrkans sida bara för att stödja dig. När någon har gillat sidan, kommer de att börja se uppdateringar i sitt nyhetsflöde och många människor kommer förmodligen att börja interagera på sidan. Uppmuntra även de i kyrkan som har Facebook-konton att göra detta regelbundet.
8. Nå ut till andra kyrkor eller organisationer på Facebook
Hitta andra organisationer som gör det som du vill göra med sociala medier och lär av dem. Att interagera på Facebook med andra kyrkor eller andra liknande organisationer kan inte bara hjälpa dig att lära dig hur sociala medier fungerar, men det är också ett bra sätt att träffa nya människor som kan bli nya gillare eller partners.
+ Dina nuvarande gillare kommer att se dina interaktioner och kommer att veta att du menar allvar med att vara äkta och göra ett bra socialt mediearbete.
7. Länka tillbaka till din Facebook-sida från din webbplats eller andra sociala medier
Du har förmodligen minst en webbplats för din kyrka. Se till att en länk till din Facebook-sida visas tydligt på din hemsida, antingen med igenkännbar blå F-ikon eller Facebook som låda. Om du har andra sociala medier profiler, som YouTube, Twitter, Instagram eller Google+, gör alla dessa länkade till din Facebook, på din hemsida, och till varandra. På så sätt, oavsett hur någon först hittar din organisation på nätet, kan de enkelt ansluta med dig på alla tillgängliga sätt.
6. Marknadsför sidan i kyrkan
Om en ledare i kyrkan nämner kyrkans Facebooksida i söndagens pålysningar, eller ni har länken tryckt på nyhetsbladet, kommer kyrkans medlemmar och gäster att vara mer benägna att engagera sig på nätet. Promotion i kyrkan är lika med trovärdighet.
5. Posta inlägg ofta
Ingen vill umgås på en Facebooksida som aldrig har nytt innehåll. Hitta den balans som fungerar bäst för din kyrka (och för den som har hand om dina sociala medier). Oavsett om du lägger upp innehåll tre gånger om dagen eller bara tre gånger i veckan – så länge det finns nytt innehåll på ett konsekvent sätt – kommer människor att vara mer benägna att komma tillbaka till sidan. Undersökningar visar att om du har en lagom homogen följargrupp kan mer än ett inlägg per dag vara för mycket. Så håll det lagom och konsekvent uppdatering – titta i statistiken när de flesta hittar innehåll från sidan så kan du posta i rätt tid.
4. Posta allmänt inspirerande eller humoristiskt innehåll
Hitta allmänt innehåll som passar med din kyrkas kulturella klimat och det som är era målsättningar. Allt från bibelverser, till inspirerande citat, till söta djurbilder kommer att hålla din kyrkas sida aktiv och i människors nyhetsflöde. En bibelvers eller inspirerande bild ger innehåll som är lätt för andra att dela och presenterar en tilltalande bild för nya människor som kanske bläddrar i din kyrkas sida på Facebook.
3. Posta relevant information och uppdateringar om kyrkans liv
Lika viktigt som det allmänna innehållet är det specifika innehållet som är unikt för din kyrka. De flesta användarna av sociala medier kommer att förvänta sig att komma till din Facebooksida för att se bilder från dopförrättningar, uppdateringar om gemenskapsaktiviteter, eller resplanen för ungdomarnas nästa retreat. Se till att din sida innehåller konsekvent och aktuellt innehåll.
2. Svara på frågor och kommentarer
Detta är ett av de mest effektiva sätten att öka interaktionen på Facebook. Det spelar ingen roll om det är pastorn personligen som svarar på kommentarer, eller bara en administratör på sidan. Om folk ser att organisationen bryr sig tillräckligt för att hålla kontakten både online och från predikstolen, kommer de att vara glada över att samarbeta med dig på varje nivå.
1. Var organiserad och ha en plan
Det är det som gör att de tidigare nio punkterna kan formeras och verkligen fungerar. Även om din plan är något så enkelt som; ”vi kommer att lägga in en video av predikan varje söndag efter gudstjänsten,” behöver era medlemmar och följare på de sociala medierna något förutsägbart som de kan räkna med. Om du har en tryckvåg av aktivitet och nytt innehåll på din kyrkas Facebooksida i två veckor och sedan låter den bli vilande under en månad, kommer även dina mest lojala anhängare att sluta besöka sidan. På grund av den snabba karaktären av sociala medier, är ”konsekvent över tiden” en av de saker som kommer att ge synlighet och resultat. Organisera, planera ditt arbete och gör sedan enligt din plan.
Med lite planering, flit och uppmärksamhet på detaljer, kan du öka interaktionen på kyrkans Facebook-sida. Folk älskar att ansluta sig via sociala medier, så om din kyrkas sida är ett enkelt sätt att göra detta på, kommer människor att vara glada över att få gilla sidan och sedan kommunicera på olika sätt.
Av Grace Robinson Christian Media Magazine
Översatt och bearbetad av Roger Arnfjell