How ToKyrkaMedia

Kyrkans närvaro online

Viktig möjlighet

Många kyrkor satsar idag på någon form at ”Online Campus”.
Redan 2006 startade församlingen Life.Church sin närvaro online.
First Baptist Church i Dallas hade 2016 anställt en onlinepastor och man nådde tusentals människor via sitt onlineministry.
Simon Andersson intervjuades nyligen i Dagen och berättar att Church of the King där han är onlinepastor når cirka 20 000 människor online varje helg. Det är 8 000 som kommer fysiskt till de olika campus som kyrkan har.

I Sverige har nästan 98 procent av befolkningen tillgång till Internet. 91 procent använder internet dagligen. 5 av 10 internetanvändare använder Facebook dagligen. 3 av 10 internetanvändare använder Youtube dagligen.

Med några enkla medel kan vilken lokal kyrka som helst se till att finnas tillgänglig för människor som använder internet.

Några tips:
1. Publicera allmänt intressant innehåll på sociala medier – när man gör någon insats för människor i nöd, det som händer ”behind the scenes” eller människor och positiva ansiktsuttryck.
2. Tänk på vad kyrkan står för och lägg gärna ut bibelord både vid kyrkoårets högtider och löpande.
3. Använd gärna ett brett färgspektrum i inlägg och publiceringar. Det handlar om människor och de befinner sig alla i olika situationer. Alla har olika referensramar – anknyt till ”bredden”.
4. Skapa ett team som kan ta hand om ”feedback”.
5. Gör ”ge-bort-satsningar” med jämna mellanrum. De som kommer till kyrkan genom att de sett info på Internet kan få en fin bok.
6. Håll hemsidan uppdaterad. Det är ”dörren” in till kyrkan. Så se till att det är relevant, intressant och så spännande information där att man vill öppna dörren.
7. Testa att ge bort ”gratis bön” genom Facebook-annonsering. Många kyrkor har växt dramatiskt genom den kontakten.
8. Annonsera på sociala medier. (Låt kyrkans facebooksida ha en kontinuerlig annonsering för nya följare + annonsera specifika satsningar som till exempel Alpha.)

Följ gärna Frälsningsarmens sociala konton för att se hur de arbetar. De är ”outstanding” i Sverige.

Relaterade artiklar

Se också
Close
Back to top button