EvangelisationHow ToKyrka

Servant Evangelism

Steve Sjogren planterade Vineyard Community Church i Cincinnati med 37 personer. På 15 år växte kyrkan till 8 000 medlemmar. Vad fick denna församling att växa?

Den viktigaste orsaken var ”Servant Evangelism”. De gjorde alla möjliga saker som var kopplat till att tjäna sin omgivning och stad. En grupp på 30-60 personer betjänade omkring 1 miljon människor varje år. De tvättade bilar gratis, delade ut frimärken, tvättade toaletterna gratis i centrum + en mängd andra aktiviteter. Det var väl planlagt då man hade namnskyltar med kyrkans namn på sig. Enligt Steve Sjogren bör man planera långsiktigt och han säger att när man startar upp så kan det ta upp till 6 månader innan själva konceptet börjar sätta sig.

Några principer:
1. 10-20 procent av kyrkans budget bör användas till att betjäna det fattiga.
2. 50 procent av alla volontärstimmar är investerade i människor som inte bryr sig om kyrkan, inte tror eller som behöver få praktiskt uppleva kärlek på något sätt.
3. Fatta beslut om var kyrkan befinner sig på det missionella området – bli endera en kom-och-se-kyrka eller en gå-och-gör-kyrka.
En kom-och-se-kyrka prioriterar sina resurser mot sin byggnad, närvaro i gudstjänster och medlemsintressen.

Han menar också att det inte handlar om att få med sig hela kyrkan utan att forma en Gideons armé som hela tiden gör arbetet. De kommer alltid att tillhöra minoriteten.
Poängen är att man som kyrka ska beröra hela samhället där man finns och bli till verklig hjälp för människor. Steve Sjogren visade att det var möjligt att med planering + en liten frivillig grupp + budget var möjligt att nå en hel stad.

Relaterade artiklar

Se också
Close
Back to top button