Har du funderat över varför vissa når fram mitt sitt budskap och andra inte? Det kan ju vara många orsaker. Du kanske använder fel metoder, har inte definierat din målgrupp, kanske du helt enkelt inte talar om att du finns…
Eller är det så att den omgivande kulturen helt har förändrats?
Phil Cooke tar upp det i sin bok ”Unique: Telling Your Story in the Age of Brands and Social Media”.
Han pekar på några viktiga frågor som man behöver ställa sig själv inför:
- Vad är det egentligen som behöver förändras? Är det bara en uppdatering av loggan, webbsidan eller andra visuella delar? Eller är det en uppdatering av identiteten och hur den mottas av andra? Var säker på att du är medveten om skillnaden.
- Är loggan helt enkelt inte i tiden? För det första så är inte loggan detsamma som varumärket – det är det visuella uttrycket för ditt varumärkes historia. Kanske ditt ”varumärke” och hur det uppfattas helt OK, men loggan är i behov av uppdatering?
- Hur ser människor nu på det du håller på med? Vad tänker människor på när de tänker på din församling, företag eller ideella förening. Att ha den kunskapen kan innebära skillnaden mellan framgång och tillbakagång.
- Vem får jag råd från? Var säker på att de förstår skillnaden mellan att marknadsföra en kyrka/ideell förening mot att marknadsföra ett företag. Mer än något; var säker på att de vet vad de pratar om.
- Vad är ditt ”One Big Thing”? Är du verkligen extraordinärt bra på en sak eller medelbra på en massa saker. Att veta skillnaden kommer att hjälpa dig att märkas i mängden av alla andra.
Phil Cooke är en av producenterna till den film som gjorts om Hillsong – Let Hope Rise. Han har coachat några av de absolut största ideella organisationerna i världen till framgång.